WELCOME TO HASAN BIRD OF PAK BARA THAILAND.COMUNICATION : THAI,ENGLISH AND MALAY...IF YOU HAVE PROBLEM WITH TRANSPORT ,HOTEL , HALAL FOOD OR ANYTHING .DO NOT HESTITAGE TO CALL ME AT 0831869097 OR LEAVE YR MSG AT MY BLOG.TQ Hasan Bird Of Pak Bara Thailand: BAHASA MELAYU DI SATUN : PUPUS ATAU PULIH

Sunday, December 9, 2012

BAHASA MELAYU DI SATUN : PUPUS ATAU PULIH

Dunia Bahasa

Oleh Hara Shintaro

Apakah perkara yang terlintas dalam fikiran anda apabila terlihat nama tempat di selatan Thailand? Mungkin banyak orang teringat akan api pergolakan yang sedang bernyala-nyala di sana.

Pergolakan yang belum berkesudahan ini bermula pada awal tahun 2004. Sehingga kini, pergolakan tersebut telah meragut lebih daripada 3700 nyawa manusia dengan cara yang kejam, termasuklah pengeboman, tembakan, sembelihan dan juga pancungan kepala. Perkara yang luar biasa ini tidak lagi dianggap luar biasa di tempat berkenaan, sebaliknya seakan-akan telah menjadi “rutin harian” dalam kehidupan penduduk tempatan.

Dalam konteks Thailand, kawasan yang sedang mengalami kesulitan ini dikenali sebagai wilayah sempadan selatan, dan terdiri daripada wilayah Patani, Narathiwat, Yala dan sebahagian pantai timur Semenanjung Tanah Melayu, dan bersempadan dengan Malaysia, kecuali wilayah Patani. Kebanyakan penduduk di kawasan tersebut berketurunan Melayu yang menganut agama Islam. Bahasa yang digunakan oleh mereka dalam kehidupan seharian ialah bahasa Melayu dialek Patani. Dialek ini berada dalam kelompok yang sama dengan dialek Kelantan di kawasan timur laut Semenanjung, dan memiliki tahap saling memahami yang amat tinggi.

Selain itu, ada satu lagi wilayah di selatan Thailand yang bersempadan dengan Malaysia, tetapi tidak mendapat musibah daripada pergolakan tersebut, iaitu wilayah Satun (nama asalnya Setul). Pada awal tahun ini, penulis, yang sekarang bertugas sebagai pensyarah bahasa Melayu di sebuah universiti kerajaan yang terletak di wilayah Patani, berpeluang melawat wilayah ini buat kali pertama dalam tempoh 10 tahun berada di sana. Oleh sebab itu, kes tembakan dan pengeboman telah menjadi asam garam dalam kehidupan penulis. Penulis juga amat tertarik dengan perbezaan keadaan antara kedua-dua wilayah ini sehingga terasa seolah-olah berada negara yang berlainan.

Keadaan yang telah menjadi kebiasaan di wilayah sempadan yang lain – seperti tembakan, pengeboman, pemeriksaan askar atau polis di merata-rata tempat, rondaan kereta kebal, dan senjata api – tidak terdapat di sini. Sebaliknya, suasana keamanan dan kedamaian menjadi lumrah. Keadaan inilah yang telah menyerlahkan perbezaannya dengan wilayah lain di selatan Thailand sejak beberapa tahun yang lalu. Wilayah Satun yang sentiasa dalam keadaan aman sentosa.


No comments:

Post a Comment